A légszennyezés óriási problémát okoz a fejlett országokban és hazánkban is. A légszennyezés egyik legjelentõsebb forrásai a jármûvek. A jármûvek környezetszennyezésének csökkentésében egy újabb előrelépést jelent az LPG üzemanyagként történõ használata. A gázüzemû autók károsanyag kibocsátása kedvezõbb a hagyományos üzemanyagokkal szemben.
Magyarországon 2 féle gázüzemanyagot különböztetünk meg:
- A cseppfolyós gázt (LPG, Liquefield Petroleum Gas), ami gyakorlatilag megegyezik a palackos háztartási pébé gázzal. Követelményeit az Európai Unióból átvett MSZ EN 589 szabvány írja elõ.
- Sûrített földgázt (CNG, Compressed Natural Gas), ami gyakorlatilag a háztartási vezetékes gáz 200 bar nyomáson.
Az autógázok tulajdonságait a hagyományos üzemanyagokkal szemben az alábbi táblázat mutatja be.
Hajtóanyag jellemzõk |
Benzin |
Gázolaj |
LPG |
CNG |
Sûrûség 15 °C-on |
0,73 |
0,84 |
0,55 |
0,14-0,16 |
Energiasûrûség MJ/kg, MJ/l |
44,0/31,4 |
42,5/35,7 |
46/25 |
48/8 |
Forráspont |
+25/+110 |
+150/+360 |
0/-42 |
-163 |
Gyulladáspont |
220 |
340 |
500 |
540-600 |
Oktánszám |
92-98 |
- |
100-105 |
118-120 |
A gázüzemanyagok magas oktánszámuk miatt nem tartalmaznak kopogásgátló adalékanyagokat. A gáz halmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeverhetõ a motorba jutó levegõvel. A legjelentõsebb elõny, hogy az autógázok egyszerû szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy mint a hagyományos üzemanyagok. A cseppfolyósgáz két alkotóeleme a propán (C3H8) és a bután (C4H10). A sûrített földgáz döntõ része metán, (CH4) amely a legegyszerûbb szénhidrogén vegyület. A felsorolt tulajdonságok miatt az autógáz tökéletesebben ég el, mint a hagyományos üzemanyag. A kipufogógáz kevesebb rákkeltõ hatású, policiklikus aromás vegyületet tartalmaz. A nitrogénoxid (NOX) kibocsátás 20-40%-kal, a szénmonoxid (CO) 60-90%-kal, a szénhidrogén (CH) 40-60%-kal kevesebb mint benzinüzemben.
A tökéletesebb égés következtében szilárd részecskék (PM) a gázüzemû autók kipufogógázában nem találhatóak. A benzin üzemhez képest a légkörbe jutó károsanyag mennyisége, különösen a régebbi típusú karburátoros autók esetében csökken jelentõsen. A gáz levegõ jobb keveredési tulajdonságainak köszönhetõen az olajfogyasztás lecsökken, az olajcsere periódusa megduplázódik, ennek következtében kevesebb fáradt olaj keletkezik.
A gázüzemanyagoknak környezetvédelmi szempontból elõnyös tulajdonságai még szabályozott keverékképzésû katalizátoros jármûveknél is igazolhatók. Különösen elõnyös az autógázok viszonylag magas hidrogén tartalma. A nagy energiatartalmú hidrogén az igazi környezetkímélõ üzemanyag, mert égése során víz keletkezik, ugyanakkor a nagyobb hidrogén tartalom következtében a légkörbe jutó széndioxid (CO2) mennyisége kisebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá.
A magas színvonalú mûszaki megoldásoknak köszönhetõen a gázrendszerek maximálisan illeszthetõk a mai korszerû gépkocsik elektronikai és befecskendezéses rendszereihez.
A gázrendszer napjainkra közel olyan mûszaki paramétereket eredményez, mint a hagyományos üzemanyag-ellátó rendszer. Az hagyományos rendszerrel átalakított gépkocsik teljesítménye gázüzemben 10-15%-kal, a gáz-befecskendezéses rendszerrel átalakított gépkocsik teljesítménye 3-6%-kal csökken.
A gázautók megbízhatóságát a felhasznált alkatrészek szigorú gyártásközi és végellenõrzési rendszere valamint a mára komoly mûszaki tudással rendelkezõ, szakmai továbbképzéseken résztvevõ felkészült szakemberek együttes megléte garantálja.
Biztonságos
A gázautókról téves hiedelemként terjedt el, hogy robbanásveszélyesek, használatuk során veszélyben van annak vezetõje és környezete egyaránt. Ez természetesen nem igaz. A gázautók robbanásait igazoltan csak az otthoni házilagos szerelések által elkövetett szakszerûtlenségek okozták.
A gázrendszer minden egyes alkatrésze gyártási vagy behozatali engedéllyel rendelkezik, teljesítik az ENSZ-EGB67 elõírásait, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon átalakított gépkocsik mûszaki színvonala az európai elõírásoknak is megfelel.
A gázrendszer legkritikusabb alkatrésze a gáztartály minden esetben a lehetõ legvédettebb helyen kerül elhelyezésre, anyaga szilárdsági méretezéseken átesett szívós acél, ami azt jelenti, hogy ütközésnél komoly deformációra képes kiszakadás, robbanás nélkül.
A gázrendszer minden esetben gáztömören kerül kialakításra, melyrõl hivatalos igazolást ad az átalakítást végzõ szakszervíz. Az átalakításokat végzõ szakszervizek az elmúlt évek során kellõ tapasztalatot szereztek, valamint megfelelõ mûszerezettséggel rendelkeznek ahhoz, hogy a lehetõ legbiztonságosabban végezzék el az átalakításokat.
Gazdaságos
Az autógázok felhasználása a környezetvédelmi elõnyök mellett az energiahordozók ésszerû kihasználását jelenti. A gáz üzemanyagok az úgynevezett alternatív üzemanyagok közé tartoznak, a hagyományos jármûvek hajtására viszonylag egyszerû átalakítással felhasználhatók. Köztudott, hogy a nyersolaj készletek sokkal kevesebb idõre elegendõek a Föld lakói számára mint a gázkészletek. Az autógáz használata kíméli a világ kõolajkincseit. Az LPG motorhajtóanyagként történõ használata különösen elõnyös, mert a világ pébégáz termelésének 40%-a a kõolajlepárlás melléktermékeként keletkezik. A gázautók elterjedését számos országban kormányprogramok ösztönzik (pl. Németország).
Magyarországon a benzin és gáz arányát figyelembe véve 30-40%-os költségmegtakarítás érhetõ el. A kisebb olajfogyasztás és a kétszeres olajcsere periódus miatt jelentõs költségmegtakarítás érhetõ el.
A sokkal kedvezõbb gáz-üzemanyag és levegõ keveredésének köszönhetõen a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nõ a gázos motor élettartama.